ALLA SCOPERTA DI... CON GIULIO SPERANZA/DISCOVERING... WITH GIULIO SPERANZA
Fototrekking e viaggi fotografici individuali/One-on-One photo travels and hikings
(ITA)
Alla scoperta di... Con Giulio Speranza. Un modo nuovo per andare alla scoperta di alcuni luoghi selezionati unendo la passione per la fotografia, i viaggi e il trekking, senza dimenticare gli aspetti enogastronomici tipici dei luoghi visitati!
a cura di Giulio Speranza
Sono ormai alcuni anni che la mia offerta didattica comprende corsi e workshop individuali di fotografia "sul campo", cioè realizzati direttamente in luoghi specifici in Italia di cui ho una conoscenza approfondita. Ora, sulla scorta di ciò e anche delle esperienze dei fototrekking che ho organizzato negli ultimi tempi, ho deciso di ampliare la mia offerta con qualcosa di nuovo, che sintetizzi il meglio delle esperienze passate: Alla scoperta di...
Alla scoperta di... In cosa consiste?
Scoprire un luogo vuol dire non solo andarci fisicamente, ma cercare di vedere sia quello che c'è in "superficie" sia di scavare sotto di essa. Un processo che richiede tempo, la conoscenza non si può ottenere con il minimo sforzo. Certo, se ci fosse qualcuno, già esperto del luogo, a guidarvi lungo gli itinerari più interessanti, dandovi notizie e informazioni sull'ambiente, la natura, la geologia che vi circonda, sarebbe molto meglio. E se il tutto fosse completato dalle esperienze "post" lavoro sul campo, ovvero gli aspetti enogastronomici tipici che contribuiscono a completare la suddetta conoscenza? Beh sarebbe fantastico. L'idea di "Alla scoperta di..." è proprio questa!
Un'esperienza individuale quindi, perché credo che questo sia il modo migliore per trasmettere la conoscenza, che si sviluppa su più giorni in modo del tutto flessibile a seconda delle esigenze del cliente. Il tutto personalizzabile in senso sia più da "viaggio fotografico", quindi con meno impegno fisico richiesto, sia come vero e proprio fototrekking, con escursioni giornaliere di caratteristiche da definire di volta in volta con il fotografo. La funzione del sottoscritto quindi è molteplice in questo ambito: docente di fotografia, guida escursionistica, geologo e conoscitore degli aspetti naturalistici nonché in possesso di contatti con le realtà locali.
Un'esperienza aperta a tutti!
Una cosa da tenere in considerazione: l'offerta di "Alla scoperta di..." non è indirizzata, come si potrebbe pensare data la mia specializzazione, alla fotografia con banco ottico. Tutt'altro: in questo caso la finalità è farvi scoprire nel modo migliore possibile i luoghi, quindi l'aspetto fotografico è solo una parte della storia e il partecipante potrà scegliere liberamente quale tipo di fotocamera portare con sé, senza alcuna limitazione.
DESTINAZIONI attualmente disponibili
Considerata l'impostazione di questa nuova offerta va da sé che posso proporvi solo alcune destinazioni selezionate verso le quali ho già accumulato quella conoscenza necessaria e propedeutica. Altre si aggiungeranno progressivamente.
PREZZI
I prezzi sono variabili in base alla scelta del luogo e del numero di giorni, quindi la cosa migliore è scrivermi una mail o un messaggio per concordare una chiacchierata e definire assieme il programma e il preventivo. Trovate i miei contatti qui di seguito.
RECENSIONI di chi ha già partecipato
"Nel febbraio 2024, Giulio è venuto a prendermi alla stazione ferroviaria di Roma per un weekend che ricorderò per sempre. Era la prima volta che accompagnavo per tre giorni un fotografo che amava profondamente l'arte della fotografia paesaggistica come Giulio. Ciò che ha reso i miei 3 giorni eccezionali è stato il fatto che Giulio non solo ama e padroneggia la fotografia paesaggistica, ma ha anche una profonda conoscenza e un legame con le montagne della Maiella. Camminando con la nostra macchina fotografica di grande formato e il treppiede nelle nostre borse, Giulio mi ha "lasciato senza fretta" lasciandomi più tempo per contemplare e connettermi con la natura e lo spazio. Abbiamo discusso di scatti e inquadrature con il suo mirino ottico multifocus. Abbiamo discusso di esposizioni, filtri, pellicole, supporti di sviluppo, correzioni dell'estensione del soffietto e del principio Scheimpflug per garantire come mantenere nitidi tutti gli oggetti nel riquadro. I nostri 3 giorni sono sembrati un mix di ritiro di meditazione in montagna, un'ode all'arte perduta di essere completamente connessi e coinvolti nella tua pratica per rendere una macchina fotografica di grande formato un'estensione del tuo occhio e una serenata alle montagne della Maiella. Se vuoi padroneggiare la fotografia di grande formato, la fotografia paesaggistica o imparare la tecnica raffinata del 4x5, 5x7 o 8x10 per migliorare la tua arte, partecipa a un workshop con Giulio." (Anton, fototrekking Majella, febbraio 2024)
"Un workshop inclusivo.
Ci sono termini, nella lingua italiana, sostantivi, aggettivi, avverbi e altro che assurgono improvvisamente a nuova fama. Le ragioni sono le più varie: da un semplice fatto di moda (e i suoi meccanismi motivanti) a una necessità più profonda di individuare un concetto rilevante, ma più spesso urgente o pressante, nelle nostre vite.
Non credo di farne uso smodato, dunque, se parlo dei workshop individuali con Giulio Speranza come di una esperienza di INCLUSIONE nel senso più profondo.
Giulio ti accoglie, ma proprio ti “accoglie” e ti da tutto, dal primo momento. Da una apertura candida a tutto se stesso, i suoi sogni (che sono anche i tuoi e quelli di tutti, cioè semplicemente Sogni) alle sue battaglie, i suoi amori, i suoi dubbi.
E qui sta la differenza della sua “offerta”: è il viaggio che fai con un amico, e che come tale segue un sentiero che parte dall’anima. E poi via, sempre su livelli percettivi e di scambio profondi e leggeri insieme, sui sentieri reali con Giulio che adatta e plasma percorsi e viste tra l’immenso e il particolare, dove l’esperienza è a tutto tondo, fatta di conoscenza profonda, interconnessioni, riferimenti storici e culturali che rendono l’atto del fotografare una conclusione necessaria e appagante. È’ fotografia al più alto livello, in cui con la luce si scrivono le emozioni, potenti o sottili a seconda, di quel momento.
Giulio, sommessamente, ti da “consapevolezza” e con questa la possibilità di rendere molto più significante a te stesso quello scatto che stai compiendo. E assistenza tecnica, quando richiesta, forte di una robustissima esperienza pratica e basi teoriche ineccepibili.
La sera, ogni sera, a tavola (una forte esperienza in se’) i pensieri ritornano a quanto visto, o vanno a quanto verrà’, e c’è spazio per tutto: nel nostro caso una corposa e divertita discussione sul Caos, di quanto esso esista in sé, o sia tale solo perché noi umani non ne abbiamo ancora trovato la chiave matematica per descriverlo." (Raffaele, fototrekking-workshop Velino-Sirente, Aprile 2024)
Giulio Speranza
3349099657
[email protected]
www.giuliosperanza.com
(ENG)
Discovering... With Giulio Speranza. A new way to discover some selected places by combining the passion for photography, travel and trekking, without forgetting the typical food and wine aspects of the places visited!
by Giulio Speranza
For some years now, my educational offer has included individual photography courses and workshops "on the field", that is, carried out directly in specific places in Italy of which I have in-depth knowledge. Now, based on this and also on the phototrekking experiences that I have organized in recent times, I have decided to expand my offer with something new, which summarizes the best of past experiences: Discovering...
Discovering... What does it consist of?
Discovering a place means not only physically going there, but trying to see both what is on the "surface" and digging beneath it. A process that requires time, knowledge cannot be obtained with minimal effort. Of course, if there was someone, already an expert on the place, to guide you along the most interesting itineraries, giving you news and information on the environment, nature, geology that surrounds you, it would be much better. And if everything was completed by "post" fieldwork experiences, that is, the typical food and wine aspects that contribute to completing the aforementioned knowledge? Well, that would be fantastic. The idea of "Discovering..." is exactly this!
An individual experience therefore, because I believe that this is the best way to transmit knowledge, which develops over several days in a completely flexible way depending on the needs of the client. All customizable both in the sense of a "photographic journey", therefore with less physical effort required, and as a real phototrekking, with daily excursions of characteristics to be defined from time to time with the photographer. The function of the undersigned is therefore multiple in this area: photography teacher, hiking guide, geologist and expert in naturalistic aspects as well as in possession of contacts with local realities.
An experience open to all!
One thing to keep in mind: the offer of "Discovering..." is not aimed, as one might think given my specialization, at photography with a view camera. Quite the opposite: in this case the aim is to help you discover the places in the best possible way, therefore the photographic aspect is only part of the story and the participant will be able to freely choose which type of camera to bring with them, without any limitations.
DESTINATIONS currently available
Considering the setting of this new offer it goes without saying that I can only suggest a few selected destinations for which I have already accumulated the necessary and preparatory knowledge. Others will be added progressively.
PRICES
Prices vary based on the choice of location and number of days, so the best thing is to write me an email or a message to arrange a chat and define the program and the estimate together. Find my contacts below.
REVIEWS from previous participants
"In February 2024, Giulio picked me up at the Roma train station for a weekend I will always remember. It was the first time for me to tag along with a photographer for three days who is as deeply in love with the art of landscape photography as Giulio. What made my 3 days standout was the fact that Giulio not only loves and masters landscape photography he also has a profound knowledge and connection with the Maiella mountains. Hiking with our large format camera and tripod in our bags, Giulio “unhurried” me while allowing more time for contemplation and connection with the nature and space. We discussed shots and framing with his multifocus optical viewfinder. We discussed exposures, filters, film stocks, development stocks, bellow extension corrections, and the Scheimpflug principle to ensure how to keep all objects in the pane sharp.
Our 3 days felt like a mix of meditation retreat in the mountains, an ode to the lost art of being utterly connected and engaged with your practice to make a large format camera an extension of your eye, and a serenade to the Maiella mountains.
If you want to master large format photography, landscape photography or how to master the fine technique of 4x5, 5x7 or 8x10 to improve your art, do a workshop with Giulio."
(Anton, fototrekking Majella, February 2024)
"I met Giulio during another photography course in Valle d'Orcia where he was one of the teachers/supervisors. An inspiring one. When he via Kickstarter promoted his new book about the Majellla massif and the people who live there , and there was a 1-on-1 trekking as an option for support, the choice was quickly made. It was everything I imagined it to be. Cliffhanger: Giulio's photo trekkings are not phototrekkings but much more than that. Yes, all aspects of photography are offered, and yes, everything for large format photography if you want it, but also if you take your medium format camera with you like me or a small format camera, it doesn't matter: Giulio shows you the most beautiful places, along the most beautiful hiking trails, sets you up your convenience and patiently explains what you want to know. But it's not just photography that matters: geography, flora, fauna, the people and the history of the area where you are. Everything is covered and not because it has to be as a guide, but because Giulio loves his profession, nature, the environment and the people who live there and you as a fellow human being. I think that makes him a good photographer and a very pleasant person to spend a few days with, both on and off duty, as far as that exists at Giulio. Very, very recommendable. Grazie Mille Giulio." (Will, fototrekking-workshop Majella, September 2023 and April 2024)
"An inclusive workshop.
There are terms, in the Italian language, nouns, adjectives, adverbs and more that suddenly rise to new fame. The reasons are the most varied: from a simple fact of fashion (and its motivating mechanisms) to a deeper need to identify a relevant concept, but more often urgent or pressing, in our lives.
I don't think I'm using it excessively, therefore, if I speak of the individual workshops with Giulio Speranza as an experience of INCLUSION in the deepest sense.
Giulio welcomes you, but really "welcomes" you and gives you everything, from the first moment. From a candid openness to all of himself, his dreams (which are also yours and those of everyone, that is simply Dreams) to his battles, his loves, his doubts.
And here lies the difference of his "offering": it is the journey you take with a friend, and as such follows a path that starts from the soul. And then off, always on levels of perception and exchange that are both deep and light, on real paths with Giulio who adapts and shapes routes and views between the immense and the particular, where the experience is all-round, made of deep knowledge, interconnections, historical and cultural references that make the act of photographing a necessary and satisfying conclusion. It is photography at the highest level, where emotions are written with light, powerful or subtle depending on that moment.
Giulio, humbly, gives you “awareness” and with this the possibility of making that shot you are taking much more significant to yourself. And technical assistance, when requested, strong in a very robust practical experience and impeccable theoretical bases.
In the evening, every evening, at the table (a strong experience in itself) thoughts return to what we have seen, or go to what is to come, and there is room for everything: in our case a full-bodied and amused discussion on Chaos, on how much it exists in itself, or is such only because we humans have not yet found the mathematical key to describe it. Our days on the Velino Sirente remain in our memory as a moment of quiet elegance and sharing, with many films (4x5 in our case, developed together with Giulio) to remind us of it."
(Raffaele, fototrekking-workshop Velino-Sirente, Aprile 2024)
Giulio Speranza
3349099657
[email protected]
www.giuliosperanza.com
Alla scoperta di... Con Giulio Speranza. Un modo nuovo per andare alla scoperta di alcuni luoghi selezionati unendo la passione per la fotografia, i viaggi e il trekking, senza dimenticare gli aspetti enogastronomici tipici dei luoghi visitati!
a cura di Giulio Speranza
Sono ormai alcuni anni che la mia offerta didattica comprende corsi e workshop individuali di fotografia "sul campo", cioè realizzati direttamente in luoghi specifici in Italia di cui ho una conoscenza approfondita. Ora, sulla scorta di ciò e anche delle esperienze dei fototrekking che ho organizzato negli ultimi tempi, ho deciso di ampliare la mia offerta con qualcosa di nuovo, che sintetizzi il meglio delle esperienze passate: Alla scoperta di...
Alla scoperta di... In cosa consiste?
Scoprire un luogo vuol dire non solo andarci fisicamente, ma cercare di vedere sia quello che c'è in "superficie" sia di scavare sotto di essa. Un processo che richiede tempo, la conoscenza non si può ottenere con il minimo sforzo. Certo, se ci fosse qualcuno, già esperto del luogo, a guidarvi lungo gli itinerari più interessanti, dandovi notizie e informazioni sull'ambiente, la natura, la geologia che vi circonda, sarebbe molto meglio. E se il tutto fosse completato dalle esperienze "post" lavoro sul campo, ovvero gli aspetti enogastronomici tipici che contribuiscono a completare la suddetta conoscenza? Beh sarebbe fantastico. L'idea di "Alla scoperta di..." è proprio questa!
Un'esperienza individuale quindi, perché credo che questo sia il modo migliore per trasmettere la conoscenza, che si sviluppa su più giorni in modo del tutto flessibile a seconda delle esigenze del cliente. Il tutto personalizzabile in senso sia più da "viaggio fotografico", quindi con meno impegno fisico richiesto, sia come vero e proprio fototrekking, con escursioni giornaliere di caratteristiche da definire di volta in volta con il fotografo. La funzione del sottoscritto quindi è molteplice in questo ambito: docente di fotografia, guida escursionistica, geologo e conoscitore degli aspetti naturalistici nonché in possesso di contatti con le realtà locali.
Un'esperienza aperta a tutti!
Una cosa da tenere in considerazione: l'offerta di "Alla scoperta di..." non è indirizzata, come si potrebbe pensare data la mia specializzazione, alla fotografia con banco ottico. Tutt'altro: in questo caso la finalità è farvi scoprire nel modo migliore possibile i luoghi, quindi l'aspetto fotografico è solo una parte della storia e il partecipante potrà scegliere liberamente quale tipo di fotocamera portare con sé, senza alcuna limitazione.
DESTINAZIONI attualmente disponibili
Considerata l'impostazione di questa nuova offerta va da sé che posso proporvi solo alcune destinazioni selezionate verso le quali ho già accumulato quella conoscenza necessaria e propedeutica. Altre si aggiungeranno progressivamente.
- Gran Sasso d'Italia (Abruzzo)
- Parco Nazionale della Majella (Abruzzo)
- Gruppo montuoso del Velino-Sirente (Abruzzo)
- Val d'Orcia (Toscana)
- Valle Antrona (Piemonte)
- Parco del Delta del Po (Veneto/Emilia)
- Roma alternativa
PREZZI
I prezzi sono variabili in base alla scelta del luogo e del numero di giorni, quindi la cosa migliore è scrivermi una mail o un messaggio per concordare una chiacchierata e definire assieme il programma e il preventivo. Trovate i miei contatti qui di seguito.
RECENSIONI di chi ha già partecipato
"Nel febbraio 2024, Giulio è venuto a prendermi alla stazione ferroviaria di Roma per un weekend che ricorderò per sempre. Era la prima volta che accompagnavo per tre giorni un fotografo che amava profondamente l'arte della fotografia paesaggistica come Giulio. Ciò che ha reso i miei 3 giorni eccezionali è stato il fatto che Giulio non solo ama e padroneggia la fotografia paesaggistica, ma ha anche una profonda conoscenza e un legame con le montagne della Maiella. Camminando con la nostra macchina fotografica di grande formato e il treppiede nelle nostre borse, Giulio mi ha "lasciato senza fretta" lasciandomi più tempo per contemplare e connettermi con la natura e lo spazio. Abbiamo discusso di scatti e inquadrature con il suo mirino ottico multifocus. Abbiamo discusso di esposizioni, filtri, pellicole, supporti di sviluppo, correzioni dell'estensione del soffietto e del principio Scheimpflug per garantire come mantenere nitidi tutti gli oggetti nel riquadro. I nostri 3 giorni sono sembrati un mix di ritiro di meditazione in montagna, un'ode all'arte perduta di essere completamente connessi e coinvolti nella tua pratica per rendere una macchina fotografica di grande formato un'estensione del tuo occhio e una serenata alle montagne della Maiella. Se vuoi padroneggiare la fotografia di grande formato, la fotografia paesaggistica o imparare la tecnica raffinata del 4x5, 5x7 o 8x10 per migliorare la tua arte, partecipa a un workshop con Giulio." (Anton, fototrekking Majella, febbraio 2024)
"Un workshop inclusivo.
Ci sono termini, nella lingua italiana, sostantivi, aggettivi, avverbi e altro che assurgono improvvisamente a nuova fama. Le ragioni sono le più varie: da un semplice fatto di moda (e i suoi meccanismi motivanti) a una necessità più profonda di individuare un concetto rilevante, ma più spesso urgente o pressante, nelle nostre vite.
Non credo di farne uso smodato, dunque, se parlo dei workshop individuali con Giulio Speranza come di una esperienza di INCLUSIONE nel senso più profondo.
Giulio ti accoglie, ma proprio ti “accoglie” e ti da tutto, dal primo momento. Da una apertura candida a tutto se stesso, i suoi sogni (che sono anche i tuoi e quelli di tutti, cioè semplicemente Sogni) alle sue battaglie, i suoi amori, i suoi dubbi.
E qui sta la differenza della sua “offerta”: è il viaggio che fai con un amico, e che come tale segue un sentiero che parte dall’anima. E poi via, sempre su livelli percettivi e di scambio profondi e leggeri insieme, sui sentieri reali con Giulio che adatta e plasma percorsi e viste tra l’immenso e il particolare, dove l’esperienza è a tutto tondo, fatta di conoscenza profonda, interconnessioni, riferimenti storici e culturali che rendono l’atto del fotografare una conclusione necessaria e appagante. È’ fotografia al più alto livello, in cui con la luce si scrivono le emozioni, potenti o sottili a seconda, di quel momento.
Giulio, sommessamente, ti da “consapevolezza” e con questa la possibilità di rendere molto più significante a te stesso quello scatto che stai compiendo. E assistenza tecnica, quando richiesta, forte di una robustissima esperienza pratica e basi teoriche ineccepibili.
La sera, ogni sera, a tavola (una forte esperienza in se’) i pensieri ritornano a quanto visto, o vanno a quanto verrà’, e c’è spazio per tutto: nel nostro caso una corposa e divertita discussione sul Caos, di quanto esso esista in sé, o sia tale solo perché noi umani non ne abbiamo ancora trovato la chiave matematica per descriverlo." (Raffaele, fototrekking-workshop Velino-Sirente, Aprile 2024)
Giulio Speranza
3349099657
[email protected]
www.giuliosperanza.com
(ENG)
Discovering... With Giulio Speranza. A new way to discover some selected places by combining the passion for photography, travel and trekking, without forgetting the typical food and wine aspects of the places visited!
by Giulio Speranza
For some years now, my educational offer has included individual photography courses and workshops "on the field", that is, carried out directly in specific places in Italy of which I have in-depth knowledge. Now, based on this and also on the phototrekking experiences that I have organized in recent times, I have decided to expand my offer with something new, which summarizes the best of past experiences: Discovering...
Discovering... What does it consist of?
Discovering a place means not only physically going there, but trying to see both what is on the "surface" and digging beneath it. A process that requires time, knowledge cannot be obtained with minimal effort. Of course, if there was someone, already an expert on the place, to guide you along the most interesting itineraries, giving you news and information on the environment, nature, geology that surrounds you, it would be much better. And if everything was completed by "post" fieldwork experiences, that is, the typical food and wine aspects that contribute to completing the aforementioned knowledge? Well, that would be fantastic. The idea of "Discovering..." is exactly this!
An individual experience therefore, because I believe that this is the best way to transmit knowledge, which develops over several days in a completely flexible way depending on the needs of the client. All customizable both in the sense of a "photographic journey", therefore with less physical effort required, and as a real phototrekking, with daily excursions of characteristics to be defined from time to time with the photographer. The function of the undersigned is therefore multiple in this area: photography teacher, hiking guide, geologist and expert in naturalistic aspects as well as in possession of contacts with local realities.
An experience open to all!
One thing to keep in mind: the offer of "Discovering..." is not aimed, as one might think given my specialization, at photography with a view camera. Quite the opposite: in this case the aim is to help you discover the places in the best possible way, therefore the photographic aspect is only part of the story and the participant will be able to freely choose which type of camera to bring with them, without any limitations.
DESTINATIONS currently available
Considering the setting of this new offer it goes without saying that I can only suggest a few selected destinations for which I have already accumulated the necessary and preparatory knowledge. Others will be added progressively.
- Gran Sasso d'Italia (Abruzzo)
- Majella National Park (Abruzzo)
- Velino-Sirente mountain group (Abruzzo)
- Val d'Orcia (Tuscany)
- Valle Antrona (Piemonte)
- Delta del Po park (Veneto/Emilia)
- Unconventional Rome
PRICES
Prices vary based on the choice of location and number of days, so the best thing is to write me an email or a message to arrange a chat and define the program and the estimate together. Find my contacts below.
REVIEWS from previous participants
"In February 2024, Giulio picked me up at the Roma train station for a weekend I will always remember. It was the first time for me to tag along with a photographer for three days who is as deeply in love with the art of landscape photography as Giulio. What made my 3 days standout was the fact that Giulio not only loves and masters landscape photography he also has a profound knowledge and connection with the Maiella mountains. Hiking with our large format camera and tripod in our bags, Giulio “unhurried” me while allowing more time for contemplation and connection with the nature and space. We discussed shots and framing with his multifocus optical viewfinder. We discussed exposures, filters, film stocks, development stocks, bellow extension corrections, and the Scheimpflug principle to ensure how to keep all objects in the pane sharp.
Our 3 days felt like a mix of meditation retreat in the mountains, an ode to the lost art of being utterly connected and engaged with your practice to make a large format camera an extension of your eye, and a serenade to the Maiella mountains.
If you want to master large format photography, landscape photography or how to master the fine technique of 4x5, 5x7 or 8x10 to improve your art, do a workshop with Giulio."
(Anton, fototrekking Majella, February 2024)
"I met Giulio during another photography course in Valle d'Orcia where he was one of the teachers/supervisors. An inspiring one. When he via Kickstarter promoted his new book about the Majellla massif and the people who live there , and there was a 1-on-1 trekking as an option for support, the choice was quickly made. It was everything I imagined it to be. Cliffhanger: Giulio's photo trekkings are not phototrekkings but much more than that. Yes, all aspects of photography are offered, and yes, everything for large format photography if you want it, but also if you take your medium format camera with you like me or a small format camera, it doesn't matter: Giulio shows you the most beautiful places, along the most beautiful hiking trails, sets you up your convenience and patiently explains what you want to know. But it's not just photography that matters: geography, flora, fauna, the people and the history of the area where you are. Everything is covered and not because it has to be as a guide, but because Giulio loves his profession, nature, the environment and the people who live there and you as a fellow human being. I think that makes him a good photographer and a very pleasant person to spend a few days with, both on and off duty, as far as that exists at Giulio. Very, very recommendable. Grazie Mille Giulio." (Will, fototrekking-workshop Majella, September 2023 and April 2024)
"An inclusive workshop.
There are terms, in the Italian language, nouns, adjectives, adverbs and more that suddenly rise to new fame. The reasons are the most varied: from a simple fact of fashion (and its motivating mechanisms) to a deeper need to identify a relevant concept, but more often urgent or pressing, in our lives.
I don't think I'm using it excessively, therefore, if I speak of the individual workshops with Giulio Speranza as an experience of INCLUSION in the deepest sense.
Giulio welcomes you, but really "welcomes" you and gives you everything, from the first moment. From a candid openness to all of himself, his dreams (which are also yours and those of everyone, that is simply Dreams) to his battles, his loves, his doubts.
And here lies the difference of his "offering": it is the journey you take with a friend, and as such follows a path that starts from the soul. And then off, always on levels of perception and exchange that are both deep and light, on real paths with Giulio who adapts and shapes routes and views between the immense and the particular, where the experience is all-round, made of deep knowledge, interconnections, historical and cultural references that make the act of photographing a necessary and satisfying conclusion. It is photography at the highest level, where emotions are written with light, powerful or subtle depending on that moment.
Giulio, humbly, gives you “awareness” and with this the possibility of making that shot you are taking much more significant to yourself. And technical assistance, when requested, strong in a very robust practical experience and impeccable theoretical bases.
In the evening, every evening, at the table (a strong experience in itself) thoughts return to what we have seen, or go to what is to come, and there is room for everything: in our case a full-bodied and amused discussion on Chaos, on how much it exists in itself, or is such only because we humans have not yet found the mathematical key to describe it. Our days on the Velino Sirente remain in our memory as a moment of quiet elegance and sharing, with many films (4x5 in our case, developed together with Giulio) to remind us of it."
(Raffaele, fototrekking-workshop Velino-Sirente, Aprile 2024)
Giulio Speranza
3349099657
[email protected]
www.giuliosperanza.com